Wakker worden 30-12-2016

Nee, ook ik word niet elke dag wakker met een grote glimlach…of een kleine. Om eerlijk te zijn , ik word vaker wakker met tranen dan met een glimlach, maar dan zorg ik ervoor dat die glimlach weer snel op mijn gezicht verschijnt.  Ik zeg niet dat dat gemakkelijk is, maar het is wel de moeite waard!

Het zijn de kleine dingen die je laten glimlachen. Een lief appje van een vriend of vriendin, een lange warme douche, een heerlijk kopje thee, een lekker ontbijtje. Het kan zo simpel zijn om die glimlach weer op je gezicht te laten verschijnen. Met een glimlach op je gezicht, is de pijn die we allemaal voelen door het leven echt beter te verdragen.

Je verzetten tegen die pijn , heeft geen zin. Ik heb geleerd hem te omarmen en als een vriend te verwelkomen in mijn leven. Die gedachte laat mij weer glimlachen. Het zal misschien raar klinken, maar het werkt! Het accepteren van pijnlijke, moeilijke of verdrietige situaties in je leven, maakt dat je ermee kan omgaan en het een plaats kan geven. En dat laat je dan weer glimlachen.

Ik bedoel niet doen alsof je het accepteert,  maar het écht accepteren.  We denken vaak dat we dingen hebben geaccepteerd, maar dat blijkt vaak (meestal) niet waar te zijn.

Waarom? 

Omdat we, om echt te accepteren , onszelf ook klein en nederig moeten kunnen opstellen en vooral ook onze eigen verantwoording moeten nemen in het verdriet of de pijn. Daar gaan veel van ons de mist in. Het is namelijk gemakkelijker om de verantwoording bij anderen of bij de situatie te leggen..en daardoor je eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. En daar schiet je dus helemaal niks mee op…Neem voor elke situatie, hoe pijnlijk ook, je eigen verantwoording! 

Wees niet bang om jezelf helemaal tot op de grond af te breken, wees niet bang om eerlijk tegen jezelf te zijn. Laat de angst niet winnen. Vanaf dat punt kun je weer gaan bouwen aan de mooie persoon die je bent.

Laat de liefde voor jezelf winnen. Kijk naar jezelf en zie jezelf zoals je echt bent, zonder schaamte. Hou van jezelf, van elke gedachte, van elk gevoel, van elke emotie. Dat maakt ons wie we werkelijk zijn.

En als ik mezelf dan zo zie…moet ik weer glimlachen.

WAKING UP:

No, I don’t wake up every day with a smile. To be honest, I wake up more often with tears, than with a smile, but I work hard to get that smile back on my face as soon as possible. It is not always easy, but it is worth the effort. 

The little things you do can make you smile…A nice message from a friend, a hot shower, a nice cup of tea, a great breakfast. It can be so simple.  With a smile on our face , we can get through the pain we all feel from live, a lot easier. Fighting against the pain will not get you anywhere. I have learned to embrace the pain and welcome it into my life as a friend.  And that makes me smile again. I know, it sounds bizar, but it works!

Accepting the painfull, sad or difficult situations in your life makes it easier to deal with them and give it a place in your mind. And that makes me smile again. I don’t  mean pretending  to accept it, but really accepting it. We often think we have accepted things , but in reality we have not.

Why?  Because to really accept, we have to be able to be humble and small, and most important,   to take our own responsibility in the pain or hurt we are feeling. And that is were a lot of people go wrong. It is a lot easier to blame somebody else or blame the situation than it is to take your own responsibility.  And that attitude will not get you anywhere. For every situation or experience,  take your own responsibility! 

Don’t be afraid to tear yourself to pieces and to be honest to yourself. Only than you will come at the point were you can start building yourself up again as the beautiful person you are. Don’t let the fear win.  Let the love you feel for yourself win. Look at yourself and see yourself for who you really are…no shame! 

Love yourself, every thought,  every emotion. That makes us who we really are. And when I see that, that makes me smile again.

Geef een reactie

