Vrijheid     11-01-2017

Vrijheid zit tussen de oren. Dat is voor mij zo klaar als een klontje. Dat maakt het extra moeilijk om mensen waar ik veel om geef, zo te zien vechten tegen zichzelf. Het lijkt zo simpel : Als je niet vrij bent tussen de oren, maakt het land waar je woont, je familie, je vrienden, je werk ,je toekomstplannen, absoluut geen verschil. Je bent een gevangene van je eigen gedachten.

Wat het ook moeilijk maakt, is dat als je zo gevangen zit, je dat zelf absoluut niet zo ziet maar het beïnvloed absoluut de keuzes die je maakt. Je kiest dan uit angst en neem van mij aan, keuzes uit angst zijn nooit goed! Nooit!  

Ik zie momenteel mensen die heel dichtbij me staan, keuzes maken uit angst, keuzes die zelfs (letterlijk) dodelijk kunnen zijn. Maar tegelijkertijd zie ik ook hoe vast ze zitten en begrijp ik waarom ze denken dat ze de goede keuzes maken. Ik zal er altijd voor ze zijn, maar wat doet het pijn om ze zo te zien. Het doet pijn om te weten dat er een oplossing is, maar dat ze die niet kunnen zien als oplossing, omdat ze zo gevangen zitten in hun angst. Het maakt verdrietig om het gevoel te hebben dat je ze elke dag een beetje kwijtraakt.

Maar zoals ik al zei : Vrijheid zit in je eigen hoofd. Vrijheid heeft te maken met kiezen voor je eigen geluk, kiezen voor je eigen leven (letterlijk). Vrijheid krijg je niet door je keuzes af te laten hangen van anderen, niet door jezelf als mislukt te zien en zeker niet door erin te berusten. 

Vrijheid krijg je door van jezelf te houden, door keuzes te durven maken die goed voor jou zijn, niet voor anderen. Vrijheid krijg je door te vechten voor jezelf. Het gaat om jouw geluk, jouw leven!

Ik ben vrij….waar ik ook ben, ik kan en durf mezelf te zijn. Die vrijheid gun ik iedereen, maar ik weet als geen ander dat dat niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Houden van jezelf, echt houden van jezelf is moeilijk, of zelfs onmogelijk als je gevangen zit in je eigen hoofd.

Vrijheid kan je leven redden. Wees vrij! 

FREEDOM

Freedom is in your mind. That is something so clear to me. That’s why it it is so hard to see the struggle of people I really care about, the struggle against themself.  It sounds simpel: If you are not free in your mind, the coutry you’re in, your family, your friends, your job, your future plans,  really don’t make any difference.  You are a prisoner of your own thoughts.

Another difficulty is, that if you are a prisoner in your own mind, you don’t feel it like that, but it influences all the choices you make. You are making  choices based on fear and not one choice made out of fear can be a good choice. Never!.

I see people who are really close to me, struggling right now. I see them making choices based on fear, choices that could (littarly) kill them. But in the same time I can see how they are stuc in their fear and I can understand why they think they are making the right decisions.I will always be there for them, but it really hurts to see them like this.It hurts to know that there is a solution, but that they cannot see that as a solution, because they are a prisoner of their own mind, of their own fear. It makes me feel sad to feel like you are loosing them bit by bit every day.

But like I said: Freedom is in your own mind. Freedom is choosing for your own happiness,  your own,vailubale life. You will never get freedom if you let others influence your choices,  or by looking at yourself as a failure and you will never get freedom by accepting the fear.

Freedom comes from loving yourself, from making choices that are good for you, not for anybody else. Freedom means fighting for yourself. It is about your life, your happiness!

I am free..no matter where I am, no matter where I want to be, I am never afraid to be me. That is the best feeling , but I also realize that it is not easy. Loving yourself, really loving yourself, is hard or even impossibile if you are a prisoner in your own mind.

Freedom can save your life…..Be free!

Geef een reactie

