Denken voor een ander 18-02-2017

Waarom praten veel mensen niet met elkaar? Omdat ze voor de ander gaan denken. Ze willen graag praten, maar voeren het gesprek in hun hoofd en vullen de antwoorden voor de ander in. Dat kan dus nooit goed gaan. Ik weet nog goed dat dat een van de redenen was dat ik nooit met mijn vader sprak. Ik ging er al vanuit dat hij alles dat ik te zeggen had zou afkeuren. Dan is niet praten een gemakkelijke maar ook foute keus. 

We kunnen pas echt weten wat de ander ervan denkt, door het te vragen, door te praten. Niet vanuit angst voor afkeuring,  maar een gesprek vanuit vertrouwen. Denk niet : Hij of zij zal er wel dit of dat van vinden, maar ga het gesprek open in. Geloof me…dat werkt. Mensen zullen je verassen met hun reactie en die zal altijd anders zijn, dan jij in je hoofd had ingevuld. Door voor een ander te denken, beperken we onszelf in onze vrijheid. 

Vertrouw jezelf genoeg, om ook de ander dat vertrouwen te geven. 

THINKING FOR SOMEBODY ELSE

Why are people not talking to eachother?  Because they start thinking for somebody else. They would like to talk, but first they have the conversation in their mind and they fill in what the response of the people they wanna talk to will be. That will never work. I remember that was one of the reasons I never spoke to my dad. I assumed he would dislike everything I had to say. So I made the wrong choice not to talk to him.

We can only  know what the other thinks, by asking, by talking. Important, don’t talk from fear, but from trust. Don’t assume they will say one thing, but start the conversation with an open mind. Believe me…it works. You will be suprised by peoples responses and the response will always be different than you imagined. By thinking for somebody else, we limit our own freedom.

Trust yourself enough, so you can also give that trust to somebody else.

Geef een reactie

